Proficiat en welkom in de heerlijke bakkerijsector! Via Bakkers Vlaanderen kan je alvast rekenen op de steun van je collega-bakkers uit de buurt én heel Vlaanderen. Hieronder vind je de stappen voor het opstarten van een zaak. Veel succes!
Vroeger was de bakker alleenheerser als het op brood en banket aankwam. Iedereen at brood en iedereen kocht zijn brood bij de bakker. Die tijd is helaas voorbij. Leve de nieuwe tijd, want wie vandaag goed nadenkt over zijn zaak zal succesvoller zijn dan ooit. Wees uniek, denk om je imago en biedt kwaliteit waar geen supermarkt tegenop kan.
Om een bakkerij uit te baten heb je een milieuvergunning nodig. Die moet je aanvragen bij het College van Schepen en Gemeenten waar je zaak gevestigd is.
Je kan geen onderneming beginnen zonder bankrekening. Breng dat dus snel in orde voor je andere stappen neemt.
Eenmanszaak of vennootschap? Een belangrijke vraag. Een goede boekhouder zal je helpen met de keuze tussen een eenmanszaak of BVBA.
De oprichting van een eenmanszaak kan het ondernemersloket voor je in orde brengen. In stap 5 gaan we hier dieper op in. Voor de oprichting van vennootschap moet je echter eerst een afspraak maken met de notaris.
Een bezoek aan het ondernemersloket is ongetwijfeld de belangrijkste stap. Alleszins is het de meest concrete stap op de weg naar een eigen zaak.
- Je ontvangt een ondernemingsnummer waaronder je activiteiten ingeschreven worden en
- een BTW-nummer. Je zal moeten bepalen of je forfaitair of volgens inkomsten belast wil worden. Ook hier zal een goede boekhouder je bijstaan.
- Ook zorgt het ondernemingsloket voor een door het FAVV afgeleverde eetwarenvergunning en
- voor je inschrijving bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit laatste is nodig voor de verplichte RSZ-bijdragen.
De activiteiten van een brood- en banketbakker zijn beschermd tot en met 1 januari 2018. Tot dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen voor je ons beroep mag uitvoeren. Het ondernemingsloket zal een attest voor bedrijfsbeheer vragen en een attest van beroepsbekwaamheid.
Als je de eerste 5 stappen goed gelezen hebt, weet je dat een goede boekhouder onontbeerlijk is voor een succesvolle zaak.
Personeelsadministratie en de sociale wetgeving zijn specialistenwerk. Een sociaalsecretariaat onder de arm nemen is niet verplicht, maar het neemt wel een hele hoop zorgen uit handen, zoals loonadministratie, opvolging medische controle, de verplichte aansluitingen, enz.
Let op!
Als je een bestaande zaak overneemt moet de verkoper je een attest geven waarin hij aangeeft dat er geen schulden zijn op vlak van RSZ, BTW, belastingen en bij het sociaal verzekeringsfonds. Dit attest is een maand geldig.
Dit overzicht is trouwens niet helemaal volledig. Er zijn nog een aantal specifieke vergunning nodig als je bijvoorbeeld ook op markten wil staan, enz. Het ondernemersloket helpt je hier verder mee.
Vergeet niet om samen met je verzekeringsmakelaar te bekijken welke verplichte verzekeringen je nodig hebt.
Lees ook: Valkuilen voor een startende ondernemer: 9 fouten die je absoluut moet vermijden.