Nieuwe campagne ‘Brood. Een goed verhaal.’ moet broodimago opkrikken

Algemeen

 België en Nederland slaan handen in mekaar om dalende broodconsumptie te stoppen 

05-02-2018

Het imago van brood is de laatste jaren door diverse redenen onder druk komen te staan. Daarnaast is het consumptiepatroon van de consument fors veranderd. Het gevolg is een dalend broodvolume in zowel Nederland als België.

Twee landen die samen één campagne lanceren is bijzonder, maar in dit geval ook broodnodig. Onze markt staat onder druk, terwijl brood een prachtig verhaal is. Brood hoort bij het leven en daarom brengt de campagne letterlijk een ode aan boord, zodat de consument brood weer als een waardevol en volwaardig product gaat zien en niet als iets vanzelfsprekend. In totaal wordt hiervoor 6,75 miljoen euro uitgetrokken gedurende drie jaar.

Dit budget wordt medegefinancierd door de branches in België en Nederland, terwijl Europa in totaal 5,4 miljoen euro subsidieert. De EU vindt het van belang dat brood een beter imago krijgt en de daling van de broodconsumptie een halt wordt toegeroepen. Europa kijkt met een vergrootglas naar deze campagne. Het project wordt aanzien als een rolmodel voor de rest van Europa. Indien het project slaagt kan het voor andere landen als voorbeeld dienen.
6,75 miljoen euro wordt gespendeerd over drie jaar.

Vijf kernwaarden

De campagne is gebaseerd op vijf belangrijke waarden, die de ode aan brood kracht bij moeten zetten. Dat zijn: fantastisch in eenvoud, smaakvol, voedzaam, veelzijdig en onderdeel van de rijke Europese eetcultuur. “We moeten ervoor zorgen dat brood een onderdeel blijft van onze dagelijkse voeding”, stelt projectcoördinator Zsuzsan Proos (NBC). “We moeten brood populariseren. Dit doen we in samenwerking met reclamebureaus Alfred en Gutz&Glory. We gaan de consument niet confronteren met louter harde argumenten, maar we moeten hen verleiden met heerlijk onweerstaanbaar brood. In België zullen onder meer radiospots te horen zijn op zenders Radio 2, MNM en StuBru. In Nederland wordt de campagne kenbaar gemaakt via televisie.”

Grote boot

In het project participeert een groot aantal organisaties. Namens Nederland zijn hierin de NVB, NBOV en Nebafa vertegenwoordigd. Vanuit België participeren FBGG (Federatie voor grote bakkerijbedrijven), Unifa (de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders), KVBM (De Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen. Nooit eerder werd er door zoveel partijen uit de branches samengewerkt om één doel te bereiken. “Het is de eerste keer dat we met heel de sector samen in één grote boot zitten”, klinkt Kris Dierickx (Zeelandia) optimistisch. Kris behoort tot de marketinggroep van het project in België. “We verwachten allemaal heel veel van het project. We hebben altijd allemaal hard ons best gedaan, maar we vaarden allemaal in ons klein bootje tegen de golven in.” Marc Cuypers (NEBAFA) zetelt in de stuurgroep en sprak zijn trots uit. “Er was veel concurrentie binnen Europa voor die euro’s”, aldus Marc. “Het feit dat dit project de subsidies gekregen heeft is een huzarenstukje van de organisatie.” De campagne start einde maart. Naast de radiospots zullen er nog artikels in vakbladen en schoolmagazines verschijnen, wordt er ook online stevig ingezet en zullen er op verscheidene locaties tastings doorgaan.

Nieuwsoverzicht

 Algemeen   Knalprestatie van België
>>> 19-11-2018
Wat een stunt! De Belgische ploeg Aspirant Baker behaalde in het verre China zilver op de Best of Mondial du Pain 2018. “Dit is een bekroning van ons werk”, glunderde het bakkersduo Bart Schelstraete en Joran Defossez.

 Beroep  ‘Imitatiechocolade’ geschrapt
>>> 15-11-2018
De benaming “imitatiechocolade” mag niet meer gebruikt mag worden "omdat het de consument kan misleiden." Dat vermeldt het Belgisch Staatsblad van 17 oktober 2018.

 Algemeen   85% van de Belgen ziet brood als cultureel erfgoed
>>> 07-11-2018
Grootschalig onderzoek in de Benelux naar de broodconsumptie bevestigt de belangrijke plaats die brood inneemt in onze eetgewoonte. Dat brood al zo lang een belangrijke plaats bekleedt, komt omdat het o.a. duurzaam, lekker en voedzaam is.

> Alle nieuws