Klanten betalen graag meer voor extra goede service en extra kwaliteit

Algemeen

24-09-2012

In het kader van de 25ste Dag van de klant heeft Unizo zaakvoerders gevraagd naar de belangrijkste veranderingen van de afgelopen 25 jaar. Het is interessant om te lezen welke wijzigingen collega-zaakvoerders opmerkten en hoe ze ermee omgaan.

Op 25 jaar verandert er veel en we mogen gerust stellen dat ook de consument de voorbije kwarteeuw een flinke evolutie heeft doorgemaakt. Collega-zaakvoerders uit verschillende sectoren denken er als volgt over:

Extra

- 87% ziet tevredenheid van de klanten als hun voornaamste drijfveer.

- 62% van de zaakvoerders merkt dat klanten graag meer betalen als ze daarvoor extra goede service of een betere kwaliteit krijgen.

- 76% zegt dat klantentrouw is afgenomen. Om dit tegen te gaan zetten ondernemers in op zowel online als offline informeren van klanten. Niet onlogisch, want de dalende klantentrouw wordt verklaard door de toenemende online vergelijkingsmogelijkheden.

Online

- 44% maakt bewust gebruik van allerlei digitale mogelijkheden.

- In 38% van de winkels kan de klant ook online bestellen en kopen. 

- 60% verstuurt nieuwsbrieven en doet social media-acties.

- 44% heeft een facebookpagina

Troeven

- 36% zegt dat bereikbaarheid de belangrijkste troef is van de zaak.

- 45% haalt de goede prijs-kwaliteitverhouding aan als belangrijkste troef.

- 67% heeft een duidelijk klantenbestand op de computer.

- Slechts 10% heeft nog een soort 'fichenbak voor het klantenbestand'.

Innovatie

Los van het communicatieverhaal hebben ook de ondernemers belangrijke innovaties doorgevoerd. 

- 65% heeft het productgamma aangepast.

- 52% heeft het interieur helemaal vernieuwd.

Bankkaart populair

- In 38% van de zaken betalen de meeste klanten met de bankkaart.

- Bij 42% betalen evenveel klanten met cash als met de bankkaart.

- In 18% van de gevallen wordt vooral cash betaald. 

4% van de zaakvoerders ziet geen verschil tussen klanten vroeger en nu. De resulaten zijn gebaseerd op een enquête bij 450 zaakvoerders waarvan de meerderheid minder dan 5 personen in dienst heeft. 

Nieuwsoverzicht

 Ondernemer  Kamal Kharmach helpt ondernemers in nieuw En-programma
>>> 07-08-2019
Binnenkort starten de opnames van het nieuwe programma De zaak met Kamal Kharmach. Daarin trekt Kamal naar allerlei ondernemers die voor een dringend probleem staan, en gaat hij samen met hen op zoek naar een oplossing.

 WEEK VAN DE AMBACHTELIJKE BAKKER   Promotieactie 2019: inschrijven tot 15 augustus!
>>> 07-08-2019
Je kan nog enkele dagen inschrijven om deel te nemen aan de Week van de Ambachtelijke Bakker (30/9-6/10). Via tv-spots wordt de consument opgeroepen om naar hun bakker te gaan. Het zou spijtig zijn als uw klanten merken dat jij niet meedoet, toch?

 BIBAC PLUS   BIBAC PLUS: ontdek de nieuwste ontwikkelingen van jouw ambacht
>>> 06-08-2019
Binnen 7 weken is het zover: van zondag 22 tot en met woensdag 25 september gooit BIBAC PLUS zijn deuren open in Antwerp Expo!

> Alle nieuws