Extra dienstverlening noodzakelijk Ún lonend

Beroep

 Service die supermarkten niet hebben 

19-09-2012

Zes op de tien lokale voedingswinkels levert aan huis. Een meerderheid doet dat bij iedereen die daarom vraagt en niet enkel bij minder mobiele of minder jonge klanten.

In VILT lazen we dat maar liefst 62% van de buurtwinkels aan huis levert. Volgens het onderzoek van NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) kiezen bakkers, maar ook slagers en kaaswinkels hiervoor, omdat ze de service onlosmakelijk verbonden vinden met de functie van buurtwinkel.  

"Maar ook", zegt Christine Mattheeuws van NSZ, "toont het aan dat deze ondernemers doordrongen zijn van het besef zijn dat extra dienstverlening noodzakelijk én lonend is. Het gaat immers om een service die de grootwarenhuizen niet leveren". Volgens Mattheeuws zullen diensten als deze nog veel belangrijker worden in de vergrijzende samenleving.

Na sluitingsuur

Het NSZ baseert haar cijfers op een rondvraag bij 433 buurtwinkels. Uit de studie blijkt voorts dat de ondernemers doorgaans geen extra kost aanrekenen voor de levering aan huis. Om de cijferreeks af te sluiten leert het onderzoek nog dat 11% van de bakkers een broodautomaat plaatst om de klanten ook na het sluitingsuur te bieden en nog eens 3% overweegt de plaatsing van een automaat.  

> VILT 

 

Bron: bakkersinfo.be