Elektronisch betalen bij de bakker

Ondernemer

08-08-2013

Geen eenvoudige materie. We sommen de zaken op waar je best rekening mee houdt bij de keuze van leverancier en terminal.

Wij zijn met Bakkers Vlaanderen de materie ‘elektronische betalingen’ aan het bekijken. Het is niet altijd eenvoudig om als leek door het bos de bomen te zien. Daarom bekijken we met welke firma’s Bakkers Vlaanderen mogelijk zou kunnen samenwerken om een voordeel uit de wacht te slepen voor onze leden. 

Maar een concreet voorstel hebben we echter nog niet. Je moet weten dat we niet over één nacht ijs gaan. Met alle door Unizo erkende firma's willen we aan de tafel zitten. Het gaat hier om de firma’s Atos, CCV, Bepax en Loyaltek.

Onze vaststelling

Na enkele facturen van bakkers te hebben bekeken, kom ikzelf tot het besluit dat er veel speling zit tussen de minimum en maximum transactiekost. Zo heb ik facturen gezien waar de kost per transactie 0,14 euro bedraagt evenals 3,02 euro per transactie (alles inbegrepen, dus ook de betaalterminal). Ik wil maar aantonen dat het niet onbelangrijk is om hier aandacht aan te besteden vooraleer je een beslissing neemt.

Hou rekening met

1. Soort terminal dat je aanschaft

Denk goed na over de terminal die je voor elektronische betalingen wil aanschaffen. Neem je een toestel einde reeks of neem je een toestel dat qua technologie klaar is voor de toekomst? Denk bij dit laatste aan betalen via elektronische maaltijdcheques, betalen via de smartphone of aan contactloos betalen waarbij je voor een betaling alleen maar de betaalkaart tegen de betaalterminal moet houden.

2. Terminal huren of kopen

Je twijfelt tussen een betaalterminal huren of kopen? Als het toestel voorzien is van de nodige technologieën is het interessanter om tot kopen over te gaan. Ben je er niet zeker van of het toestel klaar is voor de toekomst, dan kan je er beter eentje huren. Hou er rekening mee dat je servicekosten omvat zitten in je huurprijs. Als je een terminal koopt zal je vanaf het tweede jaar servicekosten voor bijstand en updates moeten betalen.

3. Wel of geen abonnement

Als je zeker bent dat je heel veel transacties hebt in je winkel is een abonnement interessant. Maar hoe weet je zoiets? Mijn ervaring is nu – dankzij het vergelijken van facturen - dat je beter kan starten zonder abonnement om zo elke maand na te gaan hoeveel je zou besparen/opleggen mét een abonnement. Indien gewenst maak je dan later de overstap.

4. Snelheid van de terminal

Heb je een internetaansluiting in de winkel of is die makkelijk te leggen? Denk erover na want stel je voor dat elke transactie bij jou 30 seconden langer dan normaal duurt, dan kost je dat op termijn geld. Als je geen internet- of telefoonverbinding hebt in je winkel moet je een grps-terminal aanschaffen. Je betaalt hiervoor een vaste kost per maand.

5. Welke kaarten aanvaarden

Denk goed na over de betaalkaarten die je wilt aanvaarden in je winkel. Weet dat er zo’n 7-tal kredietkaarten bestaan en dat er drie spelers op de markt zijn voor elektronisch betalen met maaltijdcheques. Ook voor deze laatste is Bakkers Vlaanderen in de weer om voor haar leden een goedkope oplossing te vinden zodat niet iedere klant met zijn elektronische maaltijdcheques naar de grootwarenhuizen moet.

Je leest het, er is informatie genoeg om deze zomer eens te bekijken. We hopen alvast in september met een mooi ledenvoordeel naar buiten te kunnen komen aangaande elektronisch betalen bij de bakker.

Eddy Van Damme
voorzitter Bakkers Vlaanderen

Verschenen in het zomernummer van het vaktijdschrift PASSIE