Een gratis extraatje is beter dan een extra korting
Algemeen

11-07-2012
Het aankoopgedrag van de consument is voorspelbaar en makkelijk te beïnvloeden, zo blijkt uit een Amerikaanse studie.
Enkele bevinding uit het onderzoek in de Journal of Marketing zijn de moeite om even van naderbij te bekijken. Bij een van de experimenten werd de deelnemers gevraagd met welke kop koffie ze beter af waren: een aanbod van 33% extra koffie of een korting van 33% op de normale prijs. De ondervraagden vonden de aanbiedingen gelijkwaardig. Nochtans is een korting van 33 procent gelijk aan 50 procent meer koffie.
Extra
Voor de consument is extra beter dan korting. Het krijgen van een gratis extra wordt door de consument ervaren als beter dan het krijgen van hetzelfde voor minder geld.
Te duur?
Het eerste prijskaartje dat we tegenkomen is bepalend tijdens onze aankoopronde. vb. We zien een mooie tas in de winkel voor 3.000 euro en verderop in de winkel ligt een andere mooie tas voor 300 euro. Dan zijn we geneigd om de tas van 300 euro als een koopje te ervaren, terwijl we in andere omstandigheden 300 euro voor een tas te duur zouden vinden.
Meer verdienen
Bij een ander experiment blijkt dat de consuiment vaak voor het middelste aanbod gaat. vb. Een brood van 2,5 euro en een goedkoper brood van 1,8 euro, waarbij 80 procent voor het duurdere brood kiest. Maar leg hier een nog goedkoper brood naast, dan kiest ineens 80 procent voor het middelste brood van 1,8 euro. Op die manier kan je klanten lokken naar het product met de middelste prijs en zo meer verdienen.
Verdubbelen
Klanten hebben graag het gevoel dat ze een koopje doen. Producenten verdubbelen vaak de verkoop van een product door een duurder product in de markt te zetten. Op die manier lijkt het goedkoper product een koopje.
Grootste marge
Displays en posters spelen een belangrijke rol. Producten die groot gepromoot worden, zijn meestal de producten met de grootste marge.
Bron: bakkersinfo.be