Een gratis extraatje is beter dan een extra korting

Algemeen

11-07-2012

Het aankoopgedrag van de consument is voorspelbaar en makkelijk te be´nvloeden, zo blijkt uit een Amerikaanse studie.

Enkele bevinding uit het onderzoek in de Journal of Marketing zijn de moeite om even van naderbij te bekijken. Bij een van de experimenten werd de deelnemers gevraagd met welke kop koffie ze beter af waren: een aanbod van 33% extra koffie of een korting van 33% op de normale prijs. De ondervraagden vonden de aanbiedingen gelijkwaardig. Nochtans is een korting van 33 procent gelijk aan 50 procent meer koffie.

Extra

Voor de consument is extra beter dan korting. Het krijgen van een gratis extra wordt door de consument ervaren als beter dan het krijgen van hetzelfde voor minder geld.

Te duur?

Het eerste prijskaartje dat we tegenkomen is bepalend tijdens onze aankoopronde. vb. We zien een mooie tas in de winkel voor 3.000 euro en verderop in de winkel ligt een andere mooie tas voor 300 euro. Dan zijn we geneigd om de tas van 300 euro als een koopje te ervaren, terwijl we in andere omstandigheden 300 euro voor een tas te duur zouden vinden.

Meer verdienen

Bij een ander experiment blijkt dat de consuiment vaak voor het middelste aanbod gaat. vb. Een brood van 2,5 euro en een goedkoper brood van 1,8 euro, waarbij 80 procent voor het duurdere brood kiest. Maar leg hier een nog goedkoper brood naast, dan kiest ineens 80 procent voor het middelste brood van 1,8 euro. Op die manier kan je klanten lokken naar het product met de middelste prijs en zo meer verdienen.

Verdubbelen

Klanten hebben graag het gevoel dat ze een koopje doen. Producenten verdubbelen vaak de verkoop van een product door een duurder product in de markt te zetten. Op die manier lijkt het goedkoper product een koopje.

Grootste marge

Displays en posters spelen een belangrijke rol. Producten die groot gepromoot worden, zijn meestal de producten met de grootste marge.

 

Bron: bakkersinfo.be

Nieuwsoverzicht

 Ondernemer  Kamal Kharmach helpt ondernemers in nieuw EÚn-programma
>>> 07-08-2019
Binnenkort starten de opnames van het nieuwe programma De zaak met Kamal Kharmach. Daarin trekt Kamal naar allerlei ondernemers die voor een dringend probleem staan, en gaat hij samen met hen op zoek naar een oplossing.

 WEEK VAN DE AMBACHTELIJKE BAKKER   Promotieactie 2019: inschrijven tot 15 augustus!
>>> 07-08-2019
Je kan nog enkele dagen inschrijven om deel te nemen aan de Week van de Ambachtelijke Bakker (30/9-6/10). Via tv-spots wordt de consument opgeroepen om naar hun bakker te gaan. Het zou spijtig zijn als uw klanten merken dat jij niet meedoet, toch?

 BIBAC PLUS   BIBAC PLUS: ontdek de nieuwste ontwikkelingen van jouw ambacht
>>> 06-08-2019
Binnen 7 weken is het zover: van zondag 22 tot en met woensdag 25 september gooit BIBAC PLUS zijn deuren open in Antwerp Expo!

> Alle nieuws