Week 12 in het Corona tijdperk. Niemand had ooit verwacht wat zo’n virus teweeg kan brengen. Als we de balans na al die weken opmaken mag de brood- en banket bakkerijsector algemeen van geluk spreken dat we gespaard zijn gebleven van een rampscenario waarin andere sectoren terecht gekomen zijn na het afkondigen van de lockdown.
Daar we vanaf de eerste dag op 13 maart ingedeeld werden bij de “essentiële” sectoren hebben onze bedrijven, weliswaar niet altijd in gemakkelijke omstandigheden, hun activiteiten kunnen verder zetten. Nogmaals respect en dank voor de inzet van alle bakkers en bakkerinnen die dag in dag uit het beste van zich zijn blijven geven. Toegegeven het geluk zat een beetje mee dat we het droogste voorjaar sinds lang mochten beleven waardoor onze klanten netjes mooi in rij zijn blijven aanschuiven voor onze winkeldeuren.
En ja heel wat consumenten hebben de bakker de voorbije periode terug ontdekt en bezocht. Vooral in de periode voor 4 mei toen de meeste bedrijven gesloten waren, vond men de tijd om naar de bakker te gaan. Waar men in het verleden 2 tot 3 keer per week gemiddeld naar de supermarkt ging heeft men de bezoekmomenten daar beperkt tot 1 keer per week (waarin wel meer aangekocht werd) en schakelde men over de aankopen van verse producten zoals brood over naar onze artisanale bakkerijen. Het gebrek aan uitstapjes, het gebrek aan restaurant-, bistro – of ander snoep- en eetgelegenheden werd gecompenseerd door een taart of gebakje van onze bakkers.
Vooral brood en kleingebak hielden de verkoopcijfers binnen onze sector recht. Een aantal producten zoals grote taarten, Limburgse vlaaien hadden of hebben het nog moeilijk maar algemeen bleef de sector gespaard van een drama. Al zijn hierop ook binnen onze sector zeker een reeks uitzonderingen. Bakkers in de grenstreek die hun cliënteel met 50 % zien wegzakken, bakkers in centrumsteden waar wekenlang geen kip over de straat liep of bakkers in de kuststreek die een gouden voorjaar aan hun neus zagen voorbijgaan zijn hier maar een aantal voorbeelden van.
De meeste van onze leden hebben hun verkoopcijfers met Pasen en Moederdag zien pieken. Ze stellen vast dat heel wat klanten de bakker herontdekt heeft. Laat ons verder het beste van ons zelf geven zodat de klanten onze herontdekte ambachtelijke producten blijven waarderen en ons blijven vinden als aanbieders van dagverse heerlijke producten.
Directeur,
Bruno Kuylen