BROODCAMPAGNE KRIJGT VERVOLG

Broodcampagne krijgt vervolg

Broodcampagne krijgt vervolg

De campagne ‘Brood, goed verhaal’, die de afgelopen jaren werd gevoerd, biedt tal van goede verhalen om te blijven vertellen. De EU co-financiering stopt, maar de campagne gaat door. Instituut Brood & Gezondheid VZW heeft hiertoe besloten. Het verhaal is nog lang niet uitverteld!

 

Imagokwestie

Brood heeft niet altijd het imago van een gezond en duurzaam product. Het is ook niet ‘trendy’ en er gaan zelfs een paar hardnekkige fabels over rond. Consumenten zijn tegenwoordig heel bewust bezig met gezondheid en waar voedsel vandaan komt. De campagne heeft hier de afgelopen jaren bewust op ingespeeld. Veel mensen dachten bijvoorbeeld dat koolhydraten (uit brood) slecht zijn of dat brood een dikmaker is. Dit terwijl brood heel voedzaam is, barst van de vezels en eiwitten, plantaardig is, lokaal geproduceerd wordt en past bij ieder moment. Met bijvoorbeeld het ‘Sterke verhaal’, het ‘Succesverhaal’ en het ’Onzinverhaal’ brachten we een mix aan positieve verhalen en informatie om fabels te ontkrachten.

 

Van ‘te gewoon’ naar ‘gewoon goed’

Het goede nieuws: het imago van brood is positief op dit moment, zo liet het consumentenonderzoek zien dat afgelopen najaar werd uitgevoerd. “Brood zit aan de goede kant, ondanks bepaalde voedingshypes en berichtgeving in de media, zo vertelde eerder Kris Smet van onderzoeksbureau B2Sense. “Consumenten zien brood als een betaalbaar pakketje voedingsstoffen dat ook nog eens lekker is. Ook wordt er steeds meer voor volkoren gekozen”. Brood wordt als een betrouwbaar en ‘gewoon goed’ product gezien. Deze verbetering van het imago willen we de komende jaren vasthouden!

 

Samen sterk

“Na twee jaar co-financiering van de EU moeten we nu op eigen benen verder”, zo zegt Kathou Wagemans namens Instituut Brood & Gezondheid VZW. “Dat betekent dat we het de komende tijd met een lager budget moeten doen omdat  de campagne nu enkel door de broodsector zelf wordt gefinancierd. Wij zijn er echter van overtuigd dat voortzetting van de campagne met de in het verleden ontwikkelde materialen broodnodig is en helpt om impact te blijven maken. Herhaling met bestaande video’s, beeldmaterialen en een gezamenlijke inspanning van de partners zorgt immers voor bevestigen.

 

Focus op eiwit

Met name (volkoren)brood als bron van (plantaardige) eiwitten verdient aandacht. Dit sluit goed aan bij trends zoals gezond en bewust consumeren, met oog voor gezondheid en duurzaamheid. Maar ook in een sportieve levensstijl kan brood een rol spelen als eiwitleverancier. De eiwitten in brood zijn bovendien plantaardig en het wordt lokaal geproduceerd. Brood past daardoor in de eiwittransitie die de overheid voor ogen heeft. Het ‘Sterke Verhaal’ en de ‘Eiwitvergelijkingen’ uit de campagne gaan dus een grote rol spelen om brood als bron van eiwitten in beeld te brengen.

 

Social campagne

Graag nemen we u mee in de planning, zodat u ook kunt participeren. Laat ook het goede verhaal van brood zien aan uw klanten en relaties! Om het goede verhaal van brood dit jaar te uiten hebben we twee social media flights gepland. Deze zijn gepland begin juni en in oktober. Door middel van advertenties en social posts op Facebook en Instagram willen we met het ‘Sterke Verhaal’ de informatie over brood als eiwitbron uitlichten.

 

Doe mee

Ga naar www.broodengezondheid.be/eudownloads/ en download de kant-en-klare social media posts (video’s, afbeeldingen en teksten). U kunt de materialen publiceren wanneer u wilt, maar het is het beste als we rondom de geplande flights (juni en oktober) massaal de posts delen. Zo ontstaat er een echte boost en kunnen we ook met een kleiner budget veel aandacht genereren voor onze campagneboodschap.

 

Deelnemende partijen

Deze campagne van Instituut Brood & Gezondheid VZW is een samenwerking tussen Bakkers Vlaanderen, FFrBoulPat, de Federatie van Grote Bakkerijen van België (FGBB), de vereniging van Belgische Toeleveranciers (UNIFA) en de Federatie van Belgische Molenaars (KVBM-ARMB). De coördinatie van de campagne is in handen van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) dat de campagne ook voor Nederland voortzet in 2024 en 2025.