Wat is het verschil tussen een btw-bonnetje en een ticket van een geregistreerd kassasysteem?

Geregistreerde kassa

In een geregistreerd kassasysteem tikt u al uw handelingen in. Dus ook deze die geen restaurant- of cateringdiensten zijn. Al die gegevens worden onveranderlijk bewaard in het geregistreerde kassasysteem. Je moet dan ook geen dagboek van ontvangsten meer bij te houden. Wel moet je dagelijks rapporten aanmaken met behulp van de kassa. De klant krijgt het afgedrukte kassaticket.

Het geregistreerd kassaticket kan nooit vervangen worden door een factuur.

Minder dan 10%

Ben je niet verplicht om met een geregistreerd kassasysteem te werken omdat je de 10% drempel niet haalt, dan moet je een btw-bonnetje uitreiken aan de klant voor de gepresteerde restaurant- en cateringdiensten.

Het papieren btw-bonnetje bestel je bij een erkende drukker. De dubbels van de bonnetjes bewaar je. Je houdt ook een dagboek van ontvangsten bij waarin je dagelijks de nummers noteert van de btw-bonnetjes die je die dag uitreikte.

Het papieren btw-bonnetje kan vervangen worden door een volledige factuur mits deze factuur aan de klant wordt uitgereikt bij het beëindigen van de dienst. De klant moet dus jezaak verlaten met de factuur op zak.

Voorbeeld

Je bent een bakker met een verbruikzaal die meer dan 10% van zijn omzet uit de verbruikzaal realiseert? Dan moet u een geregistreerd kassasysteem gebruiken voor al uw verkopen, zowel in de verbruikzaal als in de bakkerij.

Bereikt u de 10% niet, dan moet je enkel voor de maaltijden verschaft in het verbruiksalon een btw-bonnetje uitschrijven.
Voor wat je in de bakkerij verkoopt, moet geen btw-bonnetje worden uitgereikt.