Bakkers Vlaanderen reageert op prijsverlaging brood Delhaize

Beroep

 Verlies makkelijk recupereren op andere producten 

26-04-2012

Prijzenslag is voor de supermarktketens. Bakkersklanten kiezen voor versheid en kwaliteit.

Delhaize verlaagt de prijzen van een aantal broden tot het niveau van 2004. Een wit of bruin brood van 800gr kost er nu 1,49 euro. Bakkers Vlaanderen neemt in verschillende kranten standpunt in.

Bruno Kuylen, afgevaardigd bestuurder-directeur, zegt uiteraard niet gelukkig te zijn met de prijsverlaging. Simpelweg omdat het voor een ambachtelijke bakker niet mogelijk is om deel te nemen aan deze prijzenslag. De loonkost maakt in onze sector het belangrijkste deel van de broodprijs uit en die is hoog. Delhaize kan het verlies aan marge makkelijk recupereren op de andere producten uit hun assortiment. Of zoals bakker Werner uit Antwerpen vertelt in een reportage tijdens het VTM-nieuws: “Voor de supermarkten is brood niet meer dan een trekpleister. Wij moeten ervan leven.” Guido Van de Velde, lid van de raad van bestuur van Bakkers Vlaanderen voor Antwerpen, treedt dit in Gazet van Antwerpen bij: “De grote [supermarkt] ketens bakken hun broden niet zelf maar kiezen bedrijven die bereid zijn met korting te leveren. Bovenop die prijs vragen ze nog een paar centen extra, want met verlies werken mag niet, maar echt winst maken op brood hoeft voor hen niet. 't Is maar een kruimeltje van hun omzet."

Gebrek aan tijd

Bruno Kuylen voegt nog toe dat de prijzenslag zich eerder tussen de supermarktketens onderling afspeelt. De broodprijs van Delhaize volgt die van Lidl en Colruyt. Kwaliteit en versheid zijn de belangrijkste troeven van de ambachtelijke bakker en die blijven we consequent uitspelen. Wie bij de ambachtelijke bakker zijn brood koopt, kiest bewust voor onze troeven en wil daar graag iets meer voor betalen. Het beste bewijs zijn de mensen die in het weekend met plezier even aanschuiven bij de bakker. De belangrijkste reden dat men brood in de supermarkt koopt, is een gebrek aan tijd in de week.

Van kneden naar bakken

Dat ook Delhaize versheid en kwaliteit benadrukt in haar campagne is misleidend vindt Bakkers Vlaanderen. “Men wekt de indruk dat er brood gebakken wordt”, zegt Bruno Kuylen, “Ja oké, ze bakken het diepvriesbrood af. Dat is niet hetzelfde als een bakker die 's nachts zijn volledig productieproces opstart vanaf het kneden.”

Bron: bakkersvlaanderen.be